Dziś wpis poświęcony kreacji bohaterów do gier RPG. Oparłem go na pomyśle Ojca Kanonika i Typologii Klienta jaką wykładam na swoich szkoleniach. Często mówi się o przenikaniu teorii gier do biznesu, dziś mam przyjemność zrobić coś odwrotnego. Koncepcję z oldschool RPG miksuję z narzędziem budowania relacji z klientem. Sami oceńcie, czy warto było klepać tą litanię znaków.
Kilka dni temu przeczytałem wpis Ojca Kanonika odnośnie umiejętności w Basic RolePlaying, w którym autor dzieli Bohaterów Graczy według czterech głównych archetypów: Spryciarza, Mózgowca, Mięśniaka i Społecznika. Notka jest o tyle ciekawa, że inspiruje do prób stworzenia Typologii Bohaterów gier RPG i narzędzia do generowania osobowości postaci. Spróbuję więc połączyć siłę archetypu z otwartością kreacji.
Załóżmy, że możemy przypisać do każdego z archetypów zarówno grupę umiejętności, jak i cechy osobowości. Mogłaby powstać taka oto matryca:
Załóżmy, że możemy przypisać do każdego z archetypów zarówno grupę umiejętności, jak i cechy osobowości. Mogłaby powstać taka oto matryca:
(kliknij aby powiększyć)
Teraz zróbmy drugie założenie: Każdy bohater ma swoja główną „energię”, wybieramy więc archetyp, który najłatwiej przypisać poprzez obserwację jego zachowań. Mamy również główną grupę umiejętności jakie będzie preferowała postać. Teraz możemy określić, która „energia” jest druga, trzecia i czwarta. Zwróć uwagę, że archetypy, które stoją w opozycji („Spryciarz” – „Społecznik”, „Mięśniak” – „Mózgowiec”) praktycznie zawsze będą to „energie”: najważniejsza (pierwsza) i zmarginalizowana (czwarta). Oczywiście można pogodzić ogień z wodą ale będzie to trudne i egzotyczne.
Taka przykładowa hierarchia może wyglądać następująco:
Ed Salto (koncept postaci: Akrobata Złodziej)
„Mięśniak”
„Spryciarz”
„Społecznik”
„Mózgowiec”
Teraz określmy umiejętności – projektujemy bohatera tak aby co najmniej połowa pochodziła z głównej „energii”. Pozostałe umiejętności niech pochodzą z drugiego i trzeciego archetypu, czwarty pomiń, bądź zaznacz jego obecność mało istotnym skillem.
Czas na osobowość – podobnie jak w wypadku umiejętności, większość cech będzie pochodzić a głównej „energii”, dobieramy kilka z pozostałym archetypów zgodnie z hierarchią jaką stworzyliśmy na początku. Czwarta energia nie będzie obecna wśród cech, które wybraliśmy, bądź ujawniać się będzie jedynie w specyficznych sytuacjach (np. Spryciarz, który okazuje ciepło tylko wobec swojej córki).
Istotną kwestią jest korzystanie z co najmniej dwóch archetypów przy kreacji bohatera, w ten sposób możemy tworzyć całkowicie zróżnicowane postaci. „Mięśniak” to nie koniecznie wojownik, być może zawód jest wspierany drugą energią „Spryciarza”. Możemy więc wygenerować profesjonalnego złodzieja, który tak naprawdę wszedł w ten zawód poprzez praktyczne wykorzystanie umiejętności „parkour”. Jeżeli połączysz „Mózgowca” ze „Spryciarzem”, możesz zagrać Iluzjonistą, który za pomocą chemii i fizyki tworzy sztuczne ognie, iluzje optyczne, stosuje przy okazji hipnozę, a przy okazji dorabia jako jasnowidz na dworze królewskim. Można tak tworzyć postaci w nieskończoność.
Opis „energii”:
„Mięśniak”
„Spryciarz”
„Społecznik”
„Mózgowiec”
Teraz określmy umiejętności – projektujemy bohatera tak aby co najmniej połowa pochodziła z głównej „energii”. Pozostałe umiejętności niech pochodzą z drugiego i trzeciego archetypu, czwarty pomiń, bądź zaznacz jego obecność mało istotnym skillem.
Czas na osobowość – podobnie jak w wypadku umiejętności, większość cech będzie pochodzić a głównej „energii”, dobieramy kilka z pozostałym archetypów zgodnie z hierarchią jaką stworzyliśmy na początku. Czwarta energia nie będzie obecna wśród cech, które wybraliśmy, bądź ujawniać się będzie jedynie w specyficznych sytuacjach (np. Spryciarz, który okazuje ciepło tylko wobec swojej córki).
Istotną kwestią jest korzystanie z co najmniej dwóch archetypów przy kreacji bohatera, w ten sposób możemy tworzyć całkowicie zróżnicowane postaci. „Mięśniak” to nie koniecznie wojownik, być może zawód jest wspierany drugą energią „Spryciarza”. Możemy więc wygenerować profesjonalnego złodzieja, który tak naprawdę wszedł w ten zawód poprzez praktyczne wykorzystanie umiejętności „parkour”. Jeżeli połączysz „Mózgowca” ze „Spryciarzem”, możesz zagrać Iluzjonistą, który za pomocą chemii i fizyki tworzy sztuczne ognie, iluzje optyczne, stosuje przy okazji hipnozę, a przy okazji dorabia jako jasnowidz na dworze królewskim. Można tak tworzyć postaci w nieskończoność.
Opis „energii”:
„Mięśniak”
Grupa umiejętności: Atletyka
Osobowość: dominujący, przyjacielski, rywalizujący, pewny siebie, asertywny, czuły na pkt. prestiżu, bezpośredni, transparentny, łatwo podejmuje decyzje
Jak go rozpoznać? Mięśniak jest bohaterem pewnym siebie, mówi dużo, głośno. Przyjmuje ton protekcjonalny, dąży do zwycięstwa. Jest bardzo asertywny, nie krępuje się wyrażać swoich opinii, jasno komunikuje swoje oczekiwania. Bywa nieskromny, a nawet zarozumiały: W wersji autorytarnej nie cierpi sprzeciwu, w wersji pobłażliwej poucza tonem pedagoga. Czuły na punkcie prestiżu, statusu, własnej pozycji. „Reżyser wydarzeń”, drażnią go ci którzy nie chcą się podporządkować. Jest „transparentny”, wbrew pozorom rzadko knuje i zwodzi. Łatwo można przewidzieć jego ruch. Łatwo podejmuje decyzje. Wielu ludzi odczuwa coś na kształt fizycznego strachu przed taką „rozpędzona, lokomotywą” i przegrywa pozwalając się zdominować.
„Spryciarz”
Grupa umiejętności: Złodziejstwo
Osobowość: dominujący, zdystansowany, sprytny, analityczny, łatwo podejmuje decyzje i działania, profesjonalny, nieufny, chłodny, kierowniczy
Jak go rozpoznać? Jest to bohater podchodzący do ludzi z dystansem, bez emocji, konkretny, logiczny, chłodno analizujący sytuację i kalkulujący. Operuje liczbami, faktami, konkretnymi pojęciami, kontroluje swoją twarz, gesty i słowa. Bardzo szybko myśli. wychwytuje wszystkie potknięcia i słabe punkty rozmówcy. Bywa. że zdaje się być obojętny, demonstracyjnie okazuje znudzenie. To tylko pozory – Spryciarz jest zawsze czujny. Nieufny wobec nowo poznanych osób, co również ostentacyjnie okazuje. Wbrew pozorom posiada zalety. Są nimi inteligencja i szybkość działania. Bardzo rzadko ulega emocjom lecz gdy wybuchnie to zawsze robi wielką aferę. Zwraca uwagę na profesjonalizm i dokładność. Potrafi być niezdrowym perfekcjonistą.
„Mózgowiec”
Grupa umiejętności: Wiedza
Osobowość: podporządkowany, zdystansowany, analityczny, bojaźliwy, cichy, niezdecydowany, małomówny, nieufny szybkim zmianom, krytyczny wobec intuicji
Jak go rozpoznać? Mózgowiec to bohater wycofany, zawsze gdzieś w tle, ostrożny w relacjach, boi się pytań, które wykraczają poza jego kompetencje. Długo podejmuje decyzje, zawsze wszystko dokładnie analizuje i szacuje ryzyko. Miewa dużo świetnych pomysłów ale większość z nich pozostaje w fazie planowania. Brak mu determinacji do wdrażania odważnych zmian. Ponad relacje międzyludzkie preferuje kontakt z wiedzą i umysłami akademickimi. Stroni od agresji, zawsze stara się studzić emocje. Inni nie muszą się obawiać ataku z jego strony, póki sami nie zachowują się agresywnie. Mózgowiec jest osobą, która potrafi świetnie przygotować plany, zorganizować zasoby i wywiązać się ze swoich zadań. Podobnie jak Spryciarz bywa niezdrowym perfekcjonistą.
„Społecznik”
Grupa umiejętności: Empatia
Osobowość: podporządkowany, przyjacielski, ufny, uprzejmy, współpracujący, ciekawy świata, spontaniczny, zaangażowany, otwarty, intuicyjny
Jak go rozpoznać? Ostatnia energia bohatera to Społecznik - przyjaźnie nastawiony do otoczenia, otwarty na ludzi, wierzy im. Rozmowny. Nie obawia się innych, ale nie dlatego, że ma poczucie własnej wyższości, tylko dlatego. że jest ufny, optymistycznie nastawiony do ewentualnej współpracy. Nie ustawia rozmowy na pozycji wygrany - przegrany. Jest to typ partnera, który z góry zakłada równość wszystkich osób, zarówno swojej drużyny jak i ludzi z którymi przychodzi robić interesy i przeżywać przygody. Jest gotowy do współpracy. Grzeczny i ciekawy, nawet ciekawski. Zaangażowany i entuzjastyczny ale bez skłonności do dominowania.
Osobowość: dominujący, przyjacielski, rywalizujący, pewny siebie, asertywny, czuły na pkt. prestiżu, bezpośredni, transparentny, łatwo podejmuje decyzje
Jak go rozpoznać? Mięśniak jest bohaterem pewnym siebie, mówi dużo, głośno. Przyjmuje ton protekcjonalny, dąży do zwycięstwa. Jest bardzo asertywny, nie krępuje się wyrażać swoich opinii, jasno komunikuje swoje oczekiwania. Bywa nieskromny, a nawet zarozumiały: W wersji autorytarnej nie cierpi sprzeciwu, w wersji pobłażliwej poucza tonem pedagoga. Czuły na punkcie prestiżu, statusu, własnej pozycji. „Reżyser wydarzeń”, drażnią go ci którzy nie chcą się podporządkować. Jest „transparentny”, wbrew pozorom rzadko knuje i zwodzi. Łatwo można przewidzieć jego ruch. Łatwo podejmuje decyzje. Wielu ludzi odczuwa coś na kształt fizycznego strachu przed taką „rozpędzona, lokomotywą” i przegrywa pozwalając się zdominować.
„Spryciarz”
Grupa umiejętności: Złodziejstwo
Osobowość: dominujący, zdystansowany, sprytny, analityczny, łatwo podejmuje decyzje i działania, profesjonalny, nieufny, chłodny, kierowniczy
Jak go rozpoznać? Jest to bohater podchodzący do ludzi z dystansem, bez emocji, konkretny, logiczny, chłodno analizujący sytuację i kalkulujący. Operuje liczbami, faktami, konkretnymi pojęciami, kontroluje swoją twarz, gesty i słowa. Bardzo szybko myśli. wychwytuje wszystkie potknięcia i słabe punkty rozmówcy. Bywa. że zdaje się być obojętny, demonstracyjnie okazuje znudzenie. To tylko pozory – Spryciarz jest zawsze czujny. Nieufny wobec nowo poznanych osób, co również ostentacyjnie okazuje. Wbrew pozorom posiada zalety. Są nimi inteligencja i szybkość działania. Bardzo rzadko ulega emocjom lecz gdy wybuchnie to zawsze robi wielką aferę. Zwraca uwagę na profesjonalizm i dokładność. Potrafi być niezdrowym perfekcjonistą.
„Mózgowiec”
Grupa umiejętności: Wiedza
Osobowość: podporządkowany, zdystansowany, analityczny, bojaźliwy, cichy, niezdecydowany, małomówny, nieufny szybkim zmianom, krytyczny wobec intuicji
Jak go rozpoznać? Mózgowiec to bohater wycofany, zawsze gdzieś w tle, ostrożny w relacjach, boi się pytań, które wykraczają poza jego kompetencje. Długo podejmuje decyzje, zawsze wszystko dokładnie analizuje i szacuje ryzyko. Miewa dużo świetnych pomysłów ale większość z nich pozostaje w fazie planowania. Brak mu determinacji do wdrażania odważnych zmian. Ponad relacje międzyludzkie preferuje kontakt z wiedzą i umysłami akademickimi. Stroni od agresji, zawsze stara się studzić emocje. Inni nie muszą się obawiać ataku z jego strony, póki sami nie zachowują się agresywnie. Mózgowiec jest osobą, która potrafi świetnie przygotować plany, zorganizować zasoby i wywiązać się ze swoich zadań. Podobnie jak Spryciarz bywa niezdrowym perfekcjonistą.
„Społecznik”
Grupa umiejętności: Empatia
Osobowość: podporządkowany, przyjacielski, ufny, uprzejmy, współpracujący, ciekawy świata, spontaniczny, zaangażowany, otwarty, intuicyjny
Jak go rozpoznać? Ostatnia energia bohatera to Społecznik - przyjaźnie nastawiony do otoczenia, otwarty na ludzi, wierzy im. Rozmowny. Nie obawia się innych, ale nie dlatego, że ma poczucie własnej wyższości, tylko dlatego. że jest ufny, optymistycznie nastawiony do ewentualnej współpracy. Nie ustawia rozmowy na pozycji wygrany - przegrany. Jest to typ partnera, który z góry zakłada równość wszystkich osób, zarówno swojej drużyny jak i ludzi z którymi przychodzi robić interesy i przeżywać przygody. Jest gotowy do współpracy. Grzeczny i ciekawy, nawet ciekawski. Zaangażowany i entuzjastyczny ale bez skłonności do dominowania.
Podsumowując
Trzeba pamiętać, ża osobowość bohatera składa się ze wszystkich energii, nawet jeśli tylko jedna jest wyraźna to pozostałe drzemią pod fasadą pierwszego archetypu i ujawniają się w ciekawych sytuacjach. Mam nadzieję, że przyda się komuś Typologia Bohaterów. W moim odczuciu, to narzędzie może przyśpieszyć i ustrukturyzować tworzenie postaci, dając jednocześnie sporo inspiracji do backgroundu bohatera.
Trzeba pamiętać, ża osobowość bohatera składa się ze wszystkich energii, nawet jeśli tylko jedna jest wyraźna to pozostałe drzemią pod fasadą pierwszego archetypu i ujawniają się w ciekawych sytuacjach. Mam nadzieję, że przyda się komuś Typologia Bohaterów. W moim odczuciu, to narzędzie może przyśpieszyć i ustrukturyzować tworzenie postaci, dając jednocześnie sporo inspiracji do backgroundu bohatera.
Lew, Wydra, Bóbr i Seter?
OdpowiedzUsuńLew, Kobra, Ślimak i Pies. Ale poprzerabiałem, bo nie wszystko pasowało.
OdpowiedzUsuńDobre. :) Dzięki za linka!
OdpowiedzUsuń